SEKTÖREL PROJEKSİYON
HEM İÇ PAZARDA HEM BÖLGEDE TALEP KATLANARAK ARTACAK
ÜLKEMİZDE 2003 YILINDAN BU YANA YAŞANAN HIZLI BÜYÜME EĞİLİMİ, BÖLGELER ARASI
EŞİTSİZLİĞİ ORTADAN KALDIRMAYA YÖNELİK ALTYAPI YATIRIMLARI, ARTAN ŞEHİRLEŞME VE
KAMU HİZMETLERİNİN YAYGINLAŞMASI VE ÇEŞİTLENMESİ, ARAÇ ÜSTÜ EKİPMANLARA OLAN
TALEBİ ARTIRIYOR. BU EĞİLİMİN DAHA UZUN YILLAR SÜRECEĞİ GÖZLENİYOR.
Türkiye’de araç üstü ekipman sektörü henüz gelişmekte olan bir sektör. Sektörün
müşterileri arasında çeşitli kamu kuruluşlarıyla yurtiçi ve yurtdışından, inşaat
ve lojistik gibi hizmet alanlarında faaliyet gösteren özel sektör firmaları yer
alıyor. Ülkelerin gelişmişlik düzeyleriyle kamu hizmeti harcamaları arasında
pozitif yönde yüksek bir korelasyon bulunuyor. Kamu hizmetlerinde yaygınlaşma ve
kaynak artışı, sektör için yüksek potansiyel yaratıyor. Gelişmekte olan
ülkelerde kamu harcamalarının, yıllık büyümeye göre daha hızla artması
bekleniyor. Türkiye’de kamu harcamalarının GSYİH’ye oranı, Avrupa ortalamasının
yarısı seviyesinde. Dolayısıyla kamu harcamalarının hızla artacak olması sektör
için yüksek büyüme potansiyeli getiriyor. Bu göstergelere bir de Türkiye’nin 77
milyonluk nüfusu eklendiğinde talebin uzun süre artacağı ortaya çıkıyor.
BÜYÜMENİN ÜZERİNDE TALEP ARTIŞI
2003 yılından bu yana yaşanan hızlı büyüme eğilimi, bölgeler arası eşitsizliği
ortadan kaldırmaya yönelik altyapı yatırımları, artan şehirleşme ve kamu
hizmetlerinin yaygınlaşması ve çeşitlenmesi, doğrudan araç üstü ekipmanlara olan
talebi artırıyor. Ülkemizde çeşitli araç üstü ekipman talebi hâlâ doygunluk
noktasının çok gerisinde. Özellikle yerel yönetim hizmetlerinin talepleri
çeşitlenerek devam ediyor. Aynı şekilde kamu kurumlarının da talepleri artıyor.
Bunun yanı sıra kent nüfusunun gelişen talepleri doğrultusunda yeni niş ürünlere
talep doğuyor. Anadolu’nun pek çok kentinde ise büyük bir kentleşme hamlesi son
hızıyla sürüyor. Her altyapı yatırımı aynı zamanda araç üstü ekipman sektörü
için yeni pazarlar anlamına geliyor. Toplu konut yatırımlarıyla birlikte şehir
hizmetlerine yönelik çöp ekipmanı, itfaiye araçları, tanker, vidanjör, kurtarma
aracı ve benzeri sosyal boyutu daha yoğun olan ekipman gereksiniminde artış
gözleniyor. Yeniden yapılanma sürecinde ise büyüyen inşaat sektörünün artan araç
ihtiyaçları, sektör için doping etkisi yaratıyor.
BÖLGESEL PAZARLARDA DEV POTANSİYEL
Bunun yanı sıra Türkiye’nin jeostratejik konumu ve küresel ekonomideki eksen
değişikliği de Türkiye araç üstü ekipman sektörü açısından önemli bir ivme
yaratacak unsurlar. Balkanlar’dan Orta Asya’ya, Doğu Avrupa’dan Kuzey Afrika’ya
geniş ve yüksek talep potansiyeli taşıyan bir pazarda Türkiye en önemli üretim
noktalarından biri… Bölge ülkelerinin önemli bir bölümünün enerji kaynakları
açısından zengin olduğu ve büyük altyapı yatırımlarına çok ciddi kaynak
aktarmayı planladığı dikkate alınırsa, Türk araç üstü ekipman sektörünün ihracat
potansiyelinin çok yüksek olduğu da anlaşılacaktır. Bir diğer önemli nokta ise
Arap Baharı sürecinde Kuzey Afrika ve Ortadoğu’da yaşanan çatışmalardan sonra
orta vadede önemli bir yeniden yapılanma sürecinin başlayacağı… Libya, Tunus,
Mısır, Suriye ve Irak, bölgedeki en önemli yeniden yapılanma yatırımlarına
ihtiyaç duyan ülkeler olacak. Dolayısıyla, bugün dahi çok önemli ihracat
pazarları olan bu ülkelerin önümüzdeki yıllarda çok daha büyük pazarlar halinde
geleceğini söylemek mümkün. Orta Asya ve Balkanlar da diğer iki önemli pazar ve
her ikisinde de Türk firmalarının çok büyük bir yatırım ve ihracat tecrübesi
var. Bunun yanı sıra özellikle Orta Asya’da pek çok altyapı yatırımını Türk
taahhüt şirketlerinin yapıyor olması da Türk araç üstü ekipman sektörü
firmalarının bu pazarlara girişini ve pazar paylarını artırmalarını
kolaylaştıran bir unsur.
ESNEK ÜRETİM, GÜÇLÜ PAZARLAMA STRATEJİSİ
Bu noktada sanayi birikimi ve kalifiye insan kaynağı açısından bölge
ülkelerine göre büyük bir rekabet avantajına sahip bulunan Türkiye’nin araç üstü
ekipman sektörünün orta vadede üretim ve ihracatını katlamasının önünde hiçbir
engel bulunmuyor. Sektörde faaliyet gösteren firmaların esnek üretim modeliyle
her ihtiyaca yönelik farklı tasarım ve teknolojiler geliştirme yeteneği üst
düzeyde... Ürün gamındaki çeşitlilik ve talebe göre özel ürün geliştirmedeki hız
da rekabet avantajı yaratan önemli unsurlardan biri… Tüm bu veriler, sektörün
geleceğinin parlak olduğunu gösteriyor. Kısa vadede ihracattaki yüksek artışı,
orta vadede bölgesel markalaşma takip edecek gibi gözüküyor.
BÖLGE ÜLKELERİNİN ÖNEMLİ BİR BÖLÜMÜNÜN ENERJİ KAYNAKLARI AÇISINDAN ZENGİN OLDUĞU
VE BÜYÜK ALTYAPI YATIRIMLARINA ÇOK CİDDİ KAYNAK AYIRMAYI PLANLADIKLARI DİKKATE
ALINIRSA, TÜRK ARAÇ ÜSTÜ EKİPMAN SEKTÖRÜNÜN BÖLGESEL İHRACAT POTANSİYELİNİN ÇOK
YÜKSEK OLDUĞU DA ANLAŞILACAKTIR.